Forside Ringetoner Logoer Forum Chat Event Radio
Tjenester Konkurranse Artikler eKort Links Nyheter eHandel Webdesign
TORSDAG 9. SEPTEMBER 2010 Online brukere: 13                  SØKEORD:   SØK I:   
 :: ARTIKLER
 .: Nye Artikler
 .: Skriv Artikkel

.: Anmeldelser
 .: Artikler
 .: Informasjon
 .: Intervjuer
 .: Konkurranse
 :: SØK I ARTIKLER

:: DESI ARTIKLER

Emne: Kjærlighet og dens problemer...
Forfatter: Asmaan
Dato: 9.4.2003
Kategori: Artikler

Vinter blir til vår
Vår til sommer
Sommer blir til høst
Høst blir igjen til vinter.

Slik vil alt går i en sirkulær bane. Hvert år kommer disse årstidene, og vi tror hver gang de vil bringe med seg noe nytt. Men det eneste som kommer er nye problemer, nye løsninger på problemer og kjærligheten som vi føler blomstrer opp med våren og sommeren.

Hvert år starter med en dyster stemning, et mørke som ligger rundt oss,skjuler oss og omfavner oss. Vinteren.Kald og mørk. Enkelte føler seg alene på denne tiden. Lever sitt eget liv, spesielt eldre og enslige. Det er rart for oss desi'er. Vi som er vant med familie og tenk på våre foreldre som er vant med storfamilier. Snart vil tiden komme da også vi desi'er kanskje vil oppleve det samme. I dagens samfunn ønsker vi å være selvstendige og uavhengige av familien. Vi ønsker å bo sammen vår kjæreste/kone/mann istedet for foreldre og søsken. Har vi blitt kalde.Slik som vinteren?Har kulturen og livet her i Norge gjort oss kalde?Har vi integrert oss såpass godt i det norske samfunn at vi har glemt verdien på familiebåndet? I flere hundre år har dette familie/blodbåndet holdt oss sammen. Se hvor dere enn vil, stammer i Afrika,inkariket i Peru,indianerene i Amerika,storfamiliesystemet i flere land i Asia. Hvorfor har vi gått bort fra det??Hvor er hvor nestkjærlighet blitt av og kjærligheten til familien og ønsket om å ta vare på foreldrene?Har vi andre verdier idag som er viktigere?

Våren.Grønt. Vi forbinder det med at alt vil spire og gro.Minner oss om at våre forhold skal styrkes og fornyes.Barn.Vår fremtid. De vokser opp og vi ser dem leke og lære av alt de ser rundt seg. Hormonene hopper frem og tilbake. I Norge er våren kjent for den perioden der menneskene våkner fra dvale og får hormonene sine i sving.Nytt liv,ny ting,solen varmer vår kropp og sjel.Styrker oss på alle måter.

Sommeren er varm.Solrike mnd der folk slapper av og nyter hverdagen og livet. Dette er tiden der de fleste reiser rundt i land og utland. Er det ikke rart. Så mange i Norge betraktes som "såkalte" rasister, men samme personer reiser til utland for å få en kulinarisk opplevelse i det ganske utland. Er de rasister i det hele tatt eller kan det kalles mangel på kunnskap?Sommer samler flere folk sammen i det sosiale lag.Har picknik, tar en øl på brygga,drar på hytta og andre turer. Sommeren må jo være den tiden der man har det mest gøy?

OGså høsten.....Høsten bringer fargene frem.Høstfargene som er vakre.Så mørket og regnet.En dyster stemning kommer frem. Lyden av regner som plasker mot vinduet.Kjølig bris rundt hjørnet av husveggen.BrRrrr...Godt med en kopp kakao og kjeks da, i godstolen samt et teppe rundt seg. Høsten er vel den tiden krim bøkene spretter frem. Aldri tenkt på det før, men det er faktisk den tiden jeg kanskje leser endel bøker.

De fleste lurer sikkert hva jeg vil frem til med ovenstående skriblerier? Egentlig ingenting. Det er bare endel ting som farer i hodet på meg i ny og ne.Så har skrevet det ned. Det som jeg egentlig skulle frem til med en denne artikkelen kommer nå.

Årstiden og året er bare endel av livet vårt. Som alt annet går de fleste tingene i våre liv enten i sirkulære baner eller vi følger et bestemt spor. Årstidene kan dere assosiere dere med livet deres. Nye ting kommer hvert år. Været blir aldri det samme, men mye av det samme er der. Nye ting legges til hver år i vårt liv.

Kulturen vår er noe av det viktigste vi har. Likevel anser vi at integrering i det norske samfunnet er viktig. Hva er integrering? Er det å flytte for seg selv etter å ha giftet seg?Er det å ha sex med vilt fremmede mennesker når en måtte ønske seg?Eller er det rett og slett så enkelt at man ikke skal skille seg ut for mye, ved å kommunisere på en god måte, kle seg godt,ikke lukte vondt, ikke være agressive eller "paindu"-aktig? Jeg personlig tror det har no med hvordan vi oppfører oss i det daglige livet. Det at enkelte ønsker å flytte hjemmefra når de gifter seg er vestlig tradisjon, men selv det var ikke normalt før i tiden her. Dette er hva man kaller "advanced culture" i våre hjemland. Det samme gjelder lovemarriage. Jeg sier ikke at noe av dette er galt. Det jeg sier er at man skal respektere sine foreldre og deres kultur som har vært med å bygge oss til det mennesket vi er. Hvorfor er vi villige til å forlate våre foreldre og kultur med engang?Er det friheten som lokker oss der?

Det er tydeligvis ikke mange som lærer av artikelene samt innleggene på Desi.no?Gang på gang ser vi kjærlighetsduene som lider. Så har vi enkelte som allerede har gjort no galt og ønsker råd. Jeg vet sannelig ikke hvilken gruppe jeg skal legge dem i. Naive eller dumme?Jeg vet ikke selv hvilken av dem jeg selv passer i. Men vi passer vel alle i en av dem?Kanskje det finnes en tredje gruppe enda?En som faktisk setter sin familie høyere enn damene rundt seg?

Vi kan ta opp noen av problemstillingene som rører seg rundt på Desi.no(kjærlighet og samliv):
1. Jeg vil flytte ut fra familien når jeg gifter meg.
*Er dette virkelig nødvendig?I så mange årstider har mennesker levd i storfamiliesystemet.Selv Norge hadde dette tidligere. Ved vestliggjøring samt jobb/større byer ble alt endret. Hva har skjedd etter at storfamiliesystemet har falt vekk?De eldre blir ikke tatt hånd om av sine familier.Store krangler om arvegods og nye regler om dette. Mange skilsmisser grunnet personlige problemer samt lite støtte fra storfamiliesystemet. Vi ser tydelig mange sammenhenger med storfamilietsystemets fall og tendens til andre problemer i en persons liv her i norge.

2.Jeg elsker han og han elsker meg, men problemer med giftemål. Normalt sett er årsaken til at det ikke blir giftemål i slike saker er jo:
*kastesystemet som faktisk er forkastelig.Alle personer er likeverdige. Det betyr bare at våre foreldre og deres generasjon har fortsatt mye å lære om et menneskets verdi.
*Familien hans liker ikke meg.-Når du skal bo i en stor familie så skjer slike ting.Men har personene som blir mislikt tenkt på hva de kan gjøre med saken istedet for å klage?Hvorfor skulle foreldrene like f.eks gutten hvis han er med i en gjeng?Vi hører måndelig om enten gjengfeider,drap osv. Hvilke foreldre ønsker at deres datter skal gifte seg med en tidligere eller nåværende gjengmedlem? Uansett hva vi gjør,bør vi tenke på vår fremtid.Gutt eller jente, har egentlig lik verdi når giftemål kommer til stykke. Det er enklere å gifte bort en gutt/jente ved å "importere" fra utlandet enn å gifte bort sin sønn/datter her i norge hvis personen har gjort no ugagn i forhold til "vår" kultur.

3.Hvis jeg ikke får han tar jeg selvmord.-
Tenk om den andre personen ikke elsker deg.Man kan ikke TVINGE noen å elske en. Kjærlighet er tillit,toleranse,vennskap,omsorg,trygghet osv osv. Man kan ikke tinge noen til å elske en person.Det er derfor man sier "pyar kija nehi jata,ho jata he". Har dere som uttaler dere om å ta livet deres tenkt på hvor mange dere ødelegger for ved å ta deres liv?Familie,venner,medarbeidere,medstudenter.ALLE sammen, om de liker deg eller ei, vil sorge over at en nær beskjent er død. Det er det man kaller medmenneskelighet. Man etterlater seg flere sorger enn kjærlighet ved å ta sitt eget liv.

4.Jeg har hatt sex med ham, men nå har jeg funnet ut at han/hun er utro.-
Hallo,Dere lever i Norge.Skilsmissetallene er snart større enn giftemålene her. Hva tror du vi som er innvandrer har lært av kulturen her?Mange av innvandrerne (gutter/jenter) har jo rett og slett ikke respekt for sin kultur lenger og ei heller hva og hvordan et forhold skal være. Å si at man elsker en person når man er 16 år har jo blitt en vanesak. XXX antall mennesker forteller om sin kjærlighet som gikk til grunne.Likevel er det ingen som lærer av dette? Det finnes tusenvis av innlegg der man diskuterer det samme om og om igjen. Leser dere ikke innleggene eller forstår dere ikke dere dem?Tror dere virkelig at ekte kjærlighet kan bli opplevd av så mange i en alder av 15-20 år?Hvor mange av dere vet egentlig hva ekte kjærlighet er??Hvor mange av dere vet egentlig om hvordan denne kjærligheten vil være om dere vil dere flytter sammen?Personlig kjenner jeg til XX antall mennesker som elsker hverandre når de flytter inne sammen som kjærester/samboere/gift og flytter ut som venner/fiender. Prøv å lær av andres feil???!!!

5.Sex er bare sex.
Faktisk ikke.Dere som tror dere kan ha sex med alle og enhver.Dere oppfører dere som billige prostituerte. Prostituerte har samleie ol. for å tjene til livets opphold.-For å overleve. Men alle som har sex bare for sex'en sin skyld,eks. onenigtsstand blotter sin sjel. Snart vil dere ikke vite hva ekte kjærlighet er og hva sex er.Dere oppyller bare deres fysiske lyster og skryter av det. Hvor mange er det ikke som skryter av å hatt sex og hvor mange de har nedlagt. Det gjør jo alle. Det nye blir snart hvor mange av dere som faktisk er jomfru. For i dagens samfunn er det faktisk vanskeligere å være jomfru enn å ha sex. Sex bør man ha med den man skal dele sitt liv med.Dele alt med.Ikke alle og enhver som man møter plutselig en lørdagskveld....

6.Jeg er muslim/hindu og han/hun er hindu/muslim.Jeg elsker han/hun, men han/hun har annen religion.Hva skal jeg gjøre?
Hvis man elsker en person,så elsker man alt ved denne personen,selv religionen,for det er endel av personen.Man kan ikke be andre om å konvertere hvis man virkelig elsker dem så høyt.Da har dere egentlig bare gjort en deal der den ene må gi seg for den andre. Det er jo nesten som "dahej"....???!!!Kjærlighet skal ikke sette spm. tegn ved slike ting. Elsker man sin religion høyere så gifter man seg med en som er i ens religion.Man ber ikke andre personer om å konvertere.Isåfall bør man finne ut hva egentlig kjærlighet er!!!

Dette er mange av de temaene som diskuteres på Desi.no og endel andre steder. Jeg har prøvd å oppsumere litt. Beklager hvis det mangler temaer her, men kan sikkert legges inn senere. Jeg håper folk får nytte av at jeg setter spm.tegn ved nesten alle temaene. Håper på en seriøs debatt. Jeg vil på forhånd si at moderatorene skal sensurere ALT som har useriøs tankegang uten å gi grunn for det. Vennligst korriger/slett slike innlegg på denne tråden.

Til slutt vil jeg beklage for eventuelle skrivefeil.

Si din mening, Diskuter saken her!

:: AVSTEMNING
Hva er ditt opprinnelses land
Norge
Pakistan
India
Sirilanka
Iran
Marokko
Andre
Vis resultat

Send kommentarer eller spørsmål til oss ved å benytte vårt kontaktskjema.
Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Desi.no 2001-2009. Se våre betingelser
Desi.no er ikke ansvarlig for meningsytringer som kommer frem i debattforum, intervjuer og andre innsendte artikler. Dette er vårt arkivforum og vi jobber med å rydde opp i innleggene våre, vennligst rapporter innlegg som er upassende