|
|
|
|
:: DESI ARTIKLER |
|
Emne:
|
Gidde wicch nacchdie naare ni.......
|
|
Forfatter:
|
charmer
|
|
Dato:
|
24.12.2002
|
|
Kategori:
|
Artikler
|
Salam, Namaste, Sat Sri Akal og Kiddaaaah!
Det er snart Jul, og om ikke altfor mange dager står vi ute i -20 C, med klovneneser, og umulige tenner i bitende kulde; gggggggggggggodt nytt år, klarer vi endelig å etterlikne shah rukh khan. Med massevis av gruppeklem skryter vi av fyrverkeriet.
Mens nordmenn står stivpynt kledd og ønsker hverandre det nye året bedre enn det forrige, står enkelte av oss desier med østkant-smoking (joggedress), napapijri taske, buffalo sko i ett hjørne av parken og utbryter; det vakke no kult forrige gang, jeg fikk noia, denne gangen skal vi virkelig lage faenskap.
En time senere møtes mercene og bmw'ene oppover mot Ekeberg, gutta kommer ut av bilen, åpner baggasjerommet og tar tak i køllene, løper mot hverandre, eller kanskje hverandres biler, knuser den ene ruta etter den andre. Han som fortsatt sitter inne i bilen, får haleluja-opplevelse når han kommer på tanken at forsikringspremien enda ikke er betalt. Vuuuush!!! treffer en kule i stereoanlegget, og det siste vi får høre er; Gidde wicch naccdhie naare ni...PUFF!
Mens nordmenn tilbringer resten av kvelden i fylla, tilbringer enkelte desi jawan den tiden sammen med gamle og usle fengselsbetjenter som attpåtil er kvinner. Det dummeste er at de kan gi en mitt i fleisen når noen prøver å kjekke dem opp med bhangra-trikset. Ikke alle damer forstår seg på sånt.
Festen fortsetter i stua til den gjennomsnittelige nordmann. Det gjør det faktisk for de fleste desi foreldre også. De samler seg nemlig rundt telefonapparatet i stua, ringer febrilsk rundt til alt og alle de kjenner, for å finne frem til den skyldige; puttar, kasam chuk..pehli goli kinne mari si ?
På rommet ved siden sitter fetterne på hver sin mobil, og godnsakker med advokaten, og prøver så inderlig å snakke politiet til fornuft; tro meg, fetteren er en skikkelig gutt lissom, det er første gangen han har skutt noen lissom, og Kasme det blir også den siste. Fra og med i dag skal han få en skikkelig leksjon i pakistansk paratha med indian asli aatta.
Nordmenn står opp med nyheter om hvor flott kvelden i forveien hadde vært, hvor mange millioner de hadde puffet, og antall storbranner som var blitt avverget. Vi desier står også opp med nyheter, men for enkelte av oss er det kun en repetisjon av fjordårets feiring; ungdomsgjenger i nyttårs-krutt, to innlagt på sykehus, 10 på glattcella, 5 på isolat etter alvorlige tomhjerne-skader.
Det forundrer meg egentlig at det nesten aldri forekommer slike uheldige episoder under EID-feiring, men kun på 17. mai, nyttårsaften eller andre norske høytider. Enkelte av desi kan til og med bruke joggebukse eller andre hverdagslige plagg til slike anledninger/høytider. Er det fordi vi ikke har respekt for verdier som ikke er direkte tilnyttet oss og vår identiet?
Nå vet jeg at gjenggutta ikke akkurat er så opptatt av å lese charmers artikler på desi; avbryt hele operasjonen, main charmer da article parh awan....men det kan jo hende at budskapet når frem på en eller annen vis.
Til alle dere der ute som har tenkt å ødelegge kommende feiring; bytt napaijren til dress, kle dere ut som skikkelig gentlemen for en gangs skyld, legg fra bilnøklene og køllene hjemme, bruk tiden sammen med familie og venner.
I verste fall kan dere bli utsatt for en opplevelse i cella med gamle usle kvinnelige fengselsbetjenter...som ikke akkurat er gidde wicch naccdhie naare ni.
Gidde wicch Charmer Si din mening, Diskuter saken her!
|
|
|
|