|
|
|
|
:: DESI ARTIKLER |
Salam people. Det temaet som har berørt meg i det siste er spesielt pakistanske muslimers oppførsel og atferd internt med hverandre. Artikkelen er bygget på sann historie, etter observasjoner og ikke minst opplevelse.
En del steder i landet er det pengekrangel om moskeer, den ene tåler ikke den andre etc…og i verste tilfeller er det ikke "smart" (med hensyn på parda) å ta med seg sine søstrer, døtre, kona, til moskeen på Eid så lenge du er pakistaner, men er du somalier, marokkaner, araber så gjør det ikke noe. (Det har jeg selv sett meg egne øyne, og hørt) Som de fleste her vet, så er jeg pakistaner har bodd i Norge i 20 av mine 25 år. Men det er ubegripelig for meg å forstå tankegangen til disse "eldre" herremenn i denne form for politikk de fører. En gruppe ungdommer startet en ungdoms org. i Norge for 5-6 år sida som jeg var leder for, og prøvde å kalle inn til møte blant medlemmene, men pga de eldre herremenn så kom det bare et par gutter og de andre gadd ikke, og jentene ble ikke sendt, fordi i slike aktiviteter har ikke jenter noe å gjøre eller si. Disse eldre menn kom til Norge på 70tallet, har vært her siden, levd av pensjonen siden midten av 80tallet og drevet med organisasjonsarbeid, fått penger i fra staten etc...og levd på det.
Når det er bønnetid så ber de og er Guds beste barn, men etter på så er det diskusjon om hvem som gjør hva, hvor skal vi få penger i fra...(Driver rett og slett "DANK" siden de ikke har hatt noe å gjøre siden midten av 80tallet)Når ungene deres var små så lekte alle barna sammen, men med en gang disse folka pensjonerte seg så var det stopp, de krangla internt og ungene ble ”skilt” fra hverandre. Flere ganger i ettertid prøvde noen av gutta inkludert jeg å ta opp kontakt med disse guttene og jentene å prøvd å etablere et vennskap og skape et pakistansk miljø som alle andre plasser her på jorda, men ikke pokker om det gikk. De andre ungene sa klart i fra "Pappa sier at vi ikke kan gjøre det, at vi ikke skal gå med han og hun etc.." Jeg forstår ikke en ting og dette er generelt, når folk vokser opp sammen på en plass, samme skole, samme leker etc...så hvorfor skape en skillevegg mellom de og skape ondskap. Disse ungdommene jeg her snakker om er bokstavelig talt hjernevasket av sine fedre om hvem de skal gå med, hvem de ikke skal gå med, etc...og hele gjengen inkludert meg har pokker med vokst opp sammen.
I går kveld så hadde jeg besøk av en slik "kompis" som jeg har vokst opp med. Han er en etablert ung mann med kone og bar. Han bor på den plassen vi vokste opp. Jeg er også gift har eget hus og det har han også. Flere ganger har jeg og min kone invitert de hjem til oss på te, kaffe etc...hver gang har han sagt at "du vet at min far ikke liker at jeg tar med min kone på "offentlige" besøk". Jeg forstår det ikke. Gutten er voksen mann, jobber har familie og god kontakt med meg, men allikevel tørr han ikke å ta hu med ut pga faren?? Men i går var han på kaffe hos meg fordi han kjørte meg hjem fra "Tarawi".
En annen person som også er en jeg har vokst opp med og alle i hans familie kjenner oss og vi kjenner dem. Han giftet seg for en tid tilbake, jeg ringte på forhånd og sa jeg kommer med blomster for å gratulere og hilse på "pabbi". Da jeg kom opp ble hun sendt inn på rommet og ble bedt om ikke å vise seg før jeg hadde forlatt huset!!! Da tenkte jeg er det mulig, her kjenner de meg ut og inn, også gjemmer de hu fra meg...Hvorfor??? Jo jeg fikk svar på det skjønner dere folkens, og det var at jentene ble sendt inn på rommet for at guttene ikke skulle få skitne tanker om de. For å si det rett ut dette er ikke "Parda", når en person kaller ei jente for "baji, bhabi, appa" så betyr det at personen har "hath phera us ke sar par".
Jeg må ærlig innrømme jeg begriper det ikke, jeg forstår det ikke. Er det reilikonspreget, NEI!!! Det er kultur, det er tradisjon, og det er FREMMEDFRYKT!!! I sommer var jeg i Pakistan og der bor det muslimer folkens, men ikke en gang de opptrådte slik, og de behldt PARDA, de beholdt SHARAM, men hva pokker er dette for noe, som spesielt har foregått i Norge hvor jeg selv har opplevd det på kroppen??? Når jeg fortalte dette til folk i Pakistan sa de "herregud lever disse folka i Norge enda med 60talls tradisjoner??? Ja da har vi pakistaner i Pakistan kommet mye mye lenger enn vesten!" Hvis noen forteller meg at disse handlingene beskrevet ovenfor er i tråd med Islam, ja da ber jeg vedkommende om å være 110% overbevisende for at jeg skal tro på det. Jeg er ikke perfekt, eller er mest "riktig", men vet hvordan jeg skal oppføre meg overfor andre mennesker. Det jeg prøver å fortelle her folkens er at hva bestemmer folks atferd, hva gjør at folk tar slike avgjørelser og utfører slike handlinger??? Jeg sier ikke at jeg har rett, eller feil, men for meg er dette ganske ubegripelig å tenke på. Think about it...
May Allah Bless you All!!!
Si din mening, Diskuter saken her!
|
|
|
|